|
|
Приложение 5Училищният въпрос на МонтгомъриПрез 1886 Закария Монтгомъри, заместник-министър на правосъдието на Съединените Щати, публикува своите възгледи за образованието, Училищният въпрос. Роден в Кентъки и живеещ в Калифорния, Монтгомъри с години води усилена и успешна кампания срещу държавното образование и един кратък преглед на неговите аргументи би имал историческа стойност. Неговият подход има три основни страни. Първо, той внимателно развива статистическия аргумент, заявявайки, че съществува връзка между държавното образование и увеличаването на нарушенията, престъпността и самоубийствата. Щатите, които последни преминават към “обществени“ училища, показват ниско ниво при всеки от случаите. Той разглежда положението в Ню Йорк както е докладвано през 1881 от Комисаря по образованието на САЩ: “От това изявление изглежда, че разходите по дейността на държавните училища в щата Ню Йорк се увеличава обратно пропорционално на броя обучавани деца, докато, както виждаме, престъпността се увеличава право пропорционално на тези разходи.”[1] Второ, Монтгомъри поставя под въпрос правото на държавата да навлиза в областта на образованието, тъй като това е родителска грижа. Децата не принадлежат на държавата, а презумпциите на държавното образование са именно, че децата принадлежат на държавата, и Монтгомъри цитира думи на образователни експерти в този смисъл. Монтгомъри чувствува, че “няма друг вид или степен на комунизъм толкова отвратителен както този, когато става въпрос за образованието, изисква общо притежаване не само на собствеността, но и на децата на частните граждани. За нещастие именно това е комунизмът на Америка; комунизъм, имащ за основна опора една образователна система, по-бедствено прахосническа и по-деморализираща от всичко, което светът някога е виждал.”[2] Монтгомъри се страхува от последствията от възхода на тоталната държава. Той обръща внимание на промяната в определенията на такива думи като “конституция,” “съюз” и “федерален” в речника Уебстърс от 1859 и 1886. През 1859, например, Уебстър определя “конституция” така:
През 1886 това определение е изцяло заменено с напълно различно:
Относно това променено определение Монтгомъри отбелязва, “че идващото поколение вече не гледа на писаната Конституция като на източник и ограничител на законодателната власт; но обратното, самите ‘практики на обществото’ са издигнати до висотата на конституционен закон.”[3] Трето, Монтгомъри вярва в “частното” образование като средство за продължаване на живота на държавата, църквата и училището. Макар и католик, той войнствено се противопоставя на всеки опит на тази църква или която и да е друга църква да си осигури държавни средства за църковните или частните училища, тъй като това е също толкова дейност на тоталната държава, колкото са и държавните училища, защото така се предполага, че децата са грижа на държавата и принадлежат на държавата вместо на родителите.
За да не спори някой, че в една просветлена или християнска държава тези опасности не са дотам действителни, нито ограниченията толкова необходими, както в езическите или дохристиянските общества, Монтгомъри изяснява, че християнството не дава никакво ново право на държавата, нито някаква допълнителна власт, и че никой езически княз никога не е придобивал нови права върху своите поданици чрез водното кръщение.[5] Сенатор Ингълс от Канзас прави опит да попречи на назначаването на Монтгомъри поради тези възгледи, но кампанията му се проваля и Монтгомъри служи при администрацията на Гроувър Кливлънд. Проблемите относно образованието не са толкова ясно очертани по времето на Монтгомъри, тъй като местният контрол върху училищата все още е силен и транспортът е толкова бавен, че държавата и нейната власт понякога изглеждат твърде отдалечени. Така, макар че има широка подкрепа, неговите усилия се провалят; в умовете на твърде много хора последствията от тоталната държава все още не са достатъчно ясни, за да изглежда предупреждението му нещо повече от излишни тревоги. [1] Zach. Montgomery: The School Question, p. 25. Washington: Gibson, 1886. [2] Ibid., p. 133. [3] Ibid., p. 38 f. [4] Ibid., p. 46 f. [5] Ibid., p. 47 ff. |
Copyright © 1961 Presbyterian and Reformed Publishing Company превод Copyright © 2001 Божидар Маринов |